Αρχική Ενημέρωση Αγώνες Αποτελέσματα Άρθρα Προϊοντα & Υπηρεσίες Φωτογραφίες Βίντεο
High5 NSCoaching Kasimis Training X-treme Stores Top Cycles Triathlon
Άρθρα
01 Νοέ 18 ← πίσω

Πώς να προετοιμαστείς για κακές συνθήκες την ημέρα του αγώνα;

Nick Radkewich Μετάφραση/ Επιμέλεια: Μαυρογιάννης Άγγελος

Πώς να προετοιμαστείς για κακές συνθήκες την ημέρα του αγώνα;

 

 

Εάν επενδύεις σε εξοπλισμό, ταξίδια και entry fees, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελες είναι οι συνθήκες όχι απλά να μην είναι κάτι λιγότερο από ιδανικές, αλλά δυσάρεστες και ιδιαίτερα κακές.

 

Πολλοί όμως είναι αθλητές που όχι μόνο δεν παρατάνε τους αγώνες όπου ο καιρός δεν τους έκανε την χάρη, αλλά μάλιστα τους… κυνηγάνε συμμετέχοντας σε αγώνες που ιστορικά έχουν κακές καιρικές συνθήκες χρησιμοποιώντας τες σαν πλεονέκτημα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Κοσταρικανού Rom Akerson ο οποίος, την προηγούμενη Κυριακή εκμεταλλεύτηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα XTERRA την πολύ κακή κατάσταση της ποδηλατικής διαδρομής, που είχε γεμίσει λάσπη λόγω της έντονης βροχής των προηγούμενων ημερών, και έκανε την έκπληξη κατακτώντας την πρώτη θέση κάνοντας ένα από τα γρηγορότερα ποδήλατα της ημέρας. Ένας άλλος τέτοιος αθλητής ήταν ο πλέον προπονητής, Nick Radkewich.Ο Nick δίνει τα ακόλουθα εύκολα tips που ακολούθησε και τον έκαναν ειδήμων των κακών καιρικών συνθηκών:

 

«Κατά τη διάρκεια της καριέρας μου αντιμετώπισα τροπικές καταιγίδες, χιονόνερο και πολλή ζέστη, και ένιωσα προετοιμασμένος για κάθε μια από αυτές.»

 

 

 

Προετοιμάσου για αυτές κατά τη διάρκεια της προπόνησης

Μια μέθοδος για να προετοιμαστείς για λιγότερο από ιδανικές συνθήκες είναι να προπονείσαι σε τέτοιες συνθήκες. Προπονητές και αθλητές τείνουν να προπονούνται σε όλο και περισσότερο ελεγχόμενες συνθήκες χρησιμοποιώντας όλο και περισσότερο τεχνολογικά επιτεύγματα όπως ο διαδρόμους αντιβαρύτητας, endless πισίνες χωρίς κύμα, κ.ά.. Παρόλο που οι προπονητές με αυτές τις μεθόδους μπορούν να προπονούν αθλητές και αθλούμενους σωματικά με αυτές τις μεθόδους σε ελεγχόμενες συνθήκες, δεν προετοιμάζουν έναν αθλητή για τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει κάποιος κατά τη διάρκεια του αγώνα. Σε κακές συνθήκες οι αθλητές δεν μπορούν διατηρήσουν τη χεριά τους σε φουρτουνιασμένα νερά, να στρίψουν σε βρεγμένους δρόμους, ή να ενυδατωθούν σωστά κατά τη διάρκεια ενός αγώνα μέσα στη ζέστη κατά τη διάρκεια του τρεξίματος. Δε θα συναντάς αυτές τις συνθήκες σε κάθε αγώνα, αλλά είναι πλεονέκτημα για αυτούς που είναι προετοιμασμένοι.

 

Για να ετοιμαστείς γι’ αυτές τις συνθήκες, οι αθλητές πρέπει να λερώσουν και να βρέξουν τα ποδήλατά τους ποδηλατώντας στη βροχή, να κολυμπάνε στα κύματα ή να τρέχουν (με ασφάλεια πάντα) στη ζέστη. Ποδηλατικές τακτικές που πρέπει να δοκιμαστούν στην προπόνηση είναι να ποδηλατείς με χαμηλή πίεση στα ελαστικά σου ή να δοκιμάζεις διαφορετικά μοντέλα ελαστικών σε βρεγμένο οδόστρωμα. Ίσως μπορείς να χρησιμοποιήσεις toe warmers (καλύμματα παπουτσιών) με τα αγωνιστικά σου παπούτσια ή να ποδηλατείς χωρίς γάντια για να διασφαλίσεις ότι η ταινία του τιμονιού δεν γλιστράει όταν είσαι βρεγμένος και κάνει κρύο.

 

 

Ο Nick λέει: «Αγωνιζόμουν σε αγώνες της ITU (Olympic Format) οπότε οι αλλαγές ήταν η διαφορά μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου γκρουπ, οπότε έπρεπε να σιγουρευτώ ότι ο εξοπλισμός που προσέθετα δεν προσέθεταν και χρόνο ή ότι ο χρόνος που προσέθετα δεν έκανε σημαντική διαφορά. Για παράδειγμα, τα μακρύτερα καλύμματα παπουτσιών είναι τέλεια για την προπόνηση, αλλά σε μια κρύα ή βροχερή μέρα με τα τυπικά ποδηλατικά παπούτσια πρέπει να κόψεις αρκετά εκατοστά για να μπορείς να φτάσεις το strap του παπουτσιού. Αυτές είναι σημαντικές λεπτομέρειες που πρέπει να σκεφτείς και να εξασκηθείς σε αυτές στην προπόνηση και όχι την ημέρα του αγώνα.»

 

 

Για το κολύμπι, μπορείς να αποφεύγεις τις άδειες διαδρομές και να πηγαίνεις στη διαδρομή με τους περισσότερους, ακριβώς εκεί που έχει το περισσότερο κύμα στην πισίνα. Αυτό θα προσομοιώσει αρκετά καλά τις άσχημες συνθήκες που συναντάς στην ανοιχτή θάλασσα. Το τρέξιμο είναι πιθανότατα το πιο εύκολο να εξοικειωθείς με τις κακές συνθήκες, αλλά είναι  εξίσου εύκολο με το να κάνεις διάδρομο για να αποφύγεις τη βροχή, το κρύο ή τον αέρα. Πρέπει να βγαίνεις να τρέχες με τέτοιες συνθήκες εσκεμμένα για να δοκιμάσεις γάντια, σκούφους, καπέλα ή και παπούτσια για να δεις ποιο κρατάει περισσότερο νερό και βρέχεται περισσότερο ή γίνεται πιο βαρύ.

 

«Το δικό μου παράδειγμα ήταν ένας χειμώνας στο Colorado όπου ήμουν αποφασισμένος για να βγαίνω για ποδήλατο κάθε μέρα, ανεξαρτήτως των καιρικών συνθηκών. Και τα κατάφερα. Μπορεί μερικές φορές αυτό να σήμαινε ότι έκανα mtb χρησιμοποιώντας εξοπλισμό για ski για να παραμένω ζεστός, αλλά αυτή ήταν η καλύτερή μου χρονιά στη σειρά των World Cup, συνολικά,» προσθέτει ο Nick.

 

 

Φέρε τον σωστό εξοπλισμό

Το πιο συχνό λάθος των περισσότερων αθλητών και αθλουμένων είναι ότι δεν φέρνουν μαζί τους εξοπλισμό για κάθε είδους καιρικών συνθηκών. Το να σκέφτεσαι θετικά δε θα κρατήσει τα χέρια σου ζεστά όπως τα σωστά γάντια σε ένα κρύο ή βροχερό αγώνα. Υπάρχουν συγκεκριμένα βασικά πράγματα που προτείνει ο Nick να συμπεριλαμβάνεις σε κάθε ταξιδιωτικό πακέτο:

  • Καλύμματα παπουτσιών
  • Γάντια
  • Σκούφο
  • Καπέλο για το τρέξιμο
  • Πλαστικές σακούλες
  • Μανίκια (Arm Warmers)
  • Μπατζάκια (leg warmers)
  • Αδιάβροχο
  • Wetsuit

 

Πολλοί είναι οι αθλητές που δεν πήραν μαζί τους wetsuit για κάποιον αγώνα που δεν είχε ποτέ αρκετά κρύο νερό για τη χρήση της, και μετά η λίμνη ή το ποτάμι «γυρίζει» κατά τη νύχτα. Αυτό το φαινόμενο προκαλείται από ισχυρούς ανέμους που ουσιαστικά αντικαθιστούν το νερό της επιφάνειας με πιο κρύο νερό από τα πιο κάτω στρώματα και μειώνουν τη θερμοκρασία του νερού μερικές φορές στου 10-15 βαθμούς. Οι αθλητές χωρίς wetsuit μένουν πίσω λόγω του κρύου και συνήθως κρυώνουν πολύ για να είναι ανταγωνιστικοί στο ποδήλατο. Εάν την ημέρα του αγώνα κάνει πολύ κρύο, μπορείς να έχεις μέσα από τη wetsuit μανίκια ή να τα έχες τοποθετημένα στο τιμόνι του ποδηλάτου για να μπορείς να τα βάλεις εύκολα και να μείνεις ζεστός στο ποδήλατο, χωρίς να χάσεις χρόνο. Κάθε τι όμως, πρέπει να το έχεις δοκιμάσει και να έχεις εξασκηθεί σε αυτό πριν την ημέρα του αγώνα.

 

Η ανάγκη για σωστό εξοπλισμό όμως δεν τελειώνει με το τέλος του αγώνα, αλλά συνεχίζεται και μετά από αυτό. Θα πρέπει σίγουρα να έχεις στεγνά ρούχα για να αλλάξεις και να μην αρρωστήσεις. Ο πιο εύκολος τρόπος είναι να έχεις μια αλλαξιά μέσα σε μια πλαστική σακούλα (σαν αυτές των super market), ώστε να είσαι σίγουρος πως θα μείνουν στεγνά.

 

 

Να είσαι πνευματικά προετοιμασμένος

 

Η πνευματική προετοιμασία είναι απαραίτητη για να πετύχεις σε κάθε επίπεδο του αγώνα. Όπως πρέπει να είσαι ψυχικά έτοιμος για να ανταπεξέλθεις σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, πρέπει επίσης να είσαι έτοιμος να εφαρμόσεις τις σωστές στρατηγικές σε απαιτητικές συνθήκες αγώνα. Το να φαντάζεσαι μια στροφή στην ποδηλατική διαδρομή είναι ένα κοινό παράδειγμα, αλλά τι συμβαίνει αν την ημέρα του αγώνα υπάρχει μια λακκούβα με νερό πάνω στη στροφή; Κάποιοι αθλητές αποτυγχάνουν να προσαρμοστούν πνευματικά σε τέτοιες καταστάσεις. Το να προπονείσαι σε δύσκολες συνθήκες θα σου δώσουν την εναλλακτική οπτική που χρειάζεσαι για να στρήψεις φρενάροντας σωστά, μετατοπίζοντας το βάρος σου όπως πρέπει και να παίρνεις τα σωστά σημεία εισόδου και εξόδου της στροφής.

 

Η προετοιμασία σε δύσκολες συνθήκες παρέχει ένα τεράστιο πνευματικό πλεονέκτημα για αυτούς που έχουν προπονηθεί σε αυτές και έχουν φέρει μαζί τους τον σωστό εξοπλισμό γιατί μπορούν να επικεντρωθούν στην τακτική του αγώνα, το προφίλ της κούρσας και την οπτικοποίηση της κούρσας πριν τον αγώνα. Αλλιώς μπορεί να αποσπαστείς και να αγχωθείς από τις συνθήκες, ξοδεύοντας χρόνο και ενέργεια για να δανειστείς ή να πάρεις τον εξοπλισμό που χρειάζεσαι για να ανταπεξέλθεις στις συνθήκες. Αυτό είναι σημαντικό ειδικά στο τρίαθλο που πρέπει να συνδυάσεις τρία διαφορετικά αθλήματα με τελείως διαφορετικό εξοπλισμό για το καθένα και διαφορετική προσέγγιση τακτικής. Το ποδήλατο και οι αλλαγές είναι οι τρεις περιοχές που πρέπει να επιστήσεις περισσότερο την προσοχή σου στο τρίαθλο και αυτή η προσοχή για τις λεπτομέρειες πρέπει να διατηρηθεί παρά τα παγωμένα και νεκρωμένα χέρια ή τα παγωμένα πόδια. Η αυτοπεποίθηση είναι ένα σημαντικό πνευματικό εφόδιο για τους αγώνες και σε αυτές τις περιπτώσεις όταν χαμογελάς μέσα στην πυκνή βροχή, ενώ οι αντίπαλοί σου είναι απελπισμένοι, έχεις ήδη ένα πλεονέκτημα.

 

Τέλος, ο Nick κλείνει λέγοντας: «Σαν αθλητής που δεν ήμουν προικισμένος με τα σωματικά εφόδια ή την ταχύτητα που είχαν συνήθως οι κορυφαίοι τριαθλητές, ήμουν στη θέση να δημιουργώ πλεονέκτημα όταν οι συνθήκες έκαναν άλλους να ξανασκέφτονται  τη συμμετοχή τους στον αγώνα. Συμπεριλαμβάνοντας δύσκολες συνθήκες στο προπονητικό σου πλάνο, ετοιμάζοντας τον σωστό εξοπλισμό και ενδυναμώνοντας τις πνευματικές σου ικανότητες ένας δύσκολος αγώνας θα γίνει ένας επιτυχημένος αγώνας!.»

 

 

 

Πηγή: www.trainingpeaks.com

Συγγραφέας: Nick Radkewich

Μετάφραση/ Επιμέλεια: Μαυρογιάννης Άγγελος

 

 

 

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Σχόλια αναγνωστών
Garmin FR family

Energy Races

Triathlon Hellas

nutrinews

Το trinews.gr είναι ένα portal αφιερωμένο στο τρίαθλο, με ειδήσεις, αγώνες και άρθρα - Όροι Χρήσης - Επικοινωνία: info [at] trinews [dot] gr

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - FitnessPulse.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News